Bidang pendidikan mengalami perubahan yang pesat dari segi
sistem mahupun pengurusannya seiring dengan perkembangan dunia semasa dan era
globalisasi. Perubahan daripada pendekatan pendidikan bersifat tradisional atau
berasaskan kertas dan pen perlu diubah kepada pendidikan yang berteknologi
adalah satu perkara yang perlu diberi sokongan. Mempelajari cara menggunakan
komputer belum mencukupi untuk membolehkan guru menggabungkan teknologi dalam pengajaran
dan pembelajaran (pdp). Elemen yang penting dalam mengintegrasi teknologi adalah
pemahaman guru terhadap isi pengajaran dan implikasi berhubung dengan
teknologi.
Menurut
Halimah (2005) konsep integrasi teknologi dalam pendidikan boleh didefinisikan
sebagai pengintegrasian tanpa kelim antara pelbagai media dalam satu
persekitaran digital bagi memenuhi tujuan persekitaran pembelajaran, pedagogi,
reka bentuk kurikulum dan stail pembelajaran pelajar.
Holmes (1999),
memberikan pandangan bahawa integrasi teknologi dalam pdp memerlukan guru yang
bersedia dan fleksibel dalam menggunakan teknologi dalam kaedah pengajaran
harian dengan mata pelajaran yang diajar. Perkara yang penting
dalam integrasi teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran ialah
setiap strategi itu harus menjurus kepada keperluan P&P dan sebagai satu
cara untuk guru dan pelajar menyelesaikan masalah semasa proses pembelajaran
serta memperolehi hasil yang bertepatan dengan isi kandungan.
Terdapat beberapa strategi pembelajaran yang
boleh digunakan oleh guru untuk mengaplikasikan teknologi dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Antaranya menggunakan paparan multimedia, internet
dan perisian interaktif yang kaya dengan teknologi terkini. Untuk memastikan
teknologi digunakan di dalam kelas, maka guru perlu mempunyai persepsi dan
kesediaan terhadap teknologi yang digunakan.
No comments:
Post a Comment